torstai 3. marraskuuta 2011

Draamaa vihdoinkin!

Alkaa olemaan pikku hiljaa 3kk takana ja vihdoinki alkoi kauan odotettu draaman kurssi! Viime keväänä meillä oli koulussa yksi draama kurssi ja muistan kuinka sitä aatteli mitä ihmettä tämä on ja mihin tätä tarvii. Eli draama on yksi taiteenlaji, teatterilaji oikeastaan. Se on hyvä työkalu erilaisten ryhmien kanssa työskentelyyn, se auttaa ihmisiä ryhmäytymään, tutustumaan toisiinsa ja täällä opin sen että sitä voi käyttää myös ongelman ratkaisuun. Se on vähän niinku näyttelemistä, mutta ei kuitenkaan. Mekin ku tehdään draama harjoituksia, se tuntuu enemmän leikkimiseltä kuin näyttelemiseltä tai taiteelta.

Meijän draaman opettaja on keski-ikäinen mies, Klaus. Klaus on työskennelly draamaopettajana yli kolmekymmentä vuotta ja hän on tehnyt töitä erilaisten ihmisten ja ryhmien kanssa. Hän on energinen, hauska ja todellakin osaa työnsä. Tän viikon aikana ollaan tehty erilaisia draama harjoituksia kuten patsasteatteria (kuva), erilaisia vartalonliikkeitä jotka kun laittaa yhteen näyttää ihan nykytanssilta, ryhmätehtäviä, improvisointia yms.. Harjotusten tekeminen on hauskaa, aika menee nopeaa ja koulupäivän jälkeen on aina täynnä energiaa! Mielenkiintosinta on kuitenkin Klausin kertomat jutut siitä miten hän on näitä harjotuksia käyttäny tai joku opiskelija on käyttäny.

Huomenna Klaus esittelee koko päivän valokuvia ja kertoo nyt pyörivästä Grönlannin projektista. Viimeksi tiistaina Klaus oli Köpiksessä pitämässä draamatuntia Grönlannista tulleille tyypeille, jotka koittavat ratkaista Grönlannin ongelmia. Klaus pitää heille draamantunteja ja he koittavat ongelmanratkaisua myös draaman avulla. Odotan innolla kuulla miten se käytännössä toimii! Ongelman ratkaisua draaman avulla on Peter Sabroessa käytetty mm. harjottelun jälkeen opiskelijoilla on draama kurssi. Kurssilla käydään läpi harjoittelun aikana sattuneita ongelma tilanteita ja sitten koko luokan voimin käydään läpi miten tilanteessa pitäisi toimia tai voisi toimia paremmin. Ongelman ratkaisussa käytetään Forum- teatteria, eli yleisöä osallistavaa teatteria.

Ensi viikolla tutustutaan varjo- teatteriin ja tehdään varjo-teatteriprojekti yhdessä tanskalaisten opiskelijoiden kanssa. Me tehdään retki Silkeborgiin, mikä on n. 40km päässä, käydään siellä katsomassa ammattilaisten tekemää varjoteatteria ja loppuviikko tehdään sitte omaa varjoteatteria. En malta oottaa! Nyt tuntuu pitkästä aikaa siltä, että tämä koulu oli just oikea valinta. :P

Vi ses! - Jennu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti